Diós sütőtök torta
2017. október 09. írta: pudingskitchenstories

Diós sütőtök torta

vegán recept + tippek vegán sütéshez

Nyakig vagyunk az őszben, én lassan annyi sütőtököt eszek, hogy a végén besárgulok. Készítettem már levesnek, raktam rizottóba, simán sütve kanalaztam, vagy turmixban ittam. Ezen a hétvégén a répatortát gondoltam újra, és csavartam még egyet rajta egy kis darált dióval. Sőt! Képzeljétek, ez egy vegán recept. 

Kacsingatok a növényi táplálkozás felé. Húst már régóta nem eszek, a tejtermékekről is leszoktam már, őszintén nem is hiányoznak. Sokkal jobban érzem magam így 2-3 hét után. Szépen lassan iktattam ki az állati eredetű dolgokat az étrendemből. Azt vettem észre, hogy akarva akaratlanul is elhagytam az ilyen előre csomagolt cuccok vásárlását is. Magamnak készítem a kókusztejet, és ami a tej után visszamarad, kókusz reszelek +kókusz vaj, azokat is felhasználom = kevesebb dolog megy kárba és sokkal olcsóbb is.

Igyekszek csomagolás mentesen élni, nem veszek a boltban zacskót ha gyümölcsöt veszek, viszem a kis vászontáskáim magammal /dobozaim ha sérülékeny gyümit veszek pl füge. A pék áruknál a papírzacskót választom, de ritkán veszek már ezt is. A hajdinás kovászos kenyér a kedvencem, mivel nincs benne élesztő, sokkal tovább eláll.  Nyugi, nem fényen élek azért. Sokkal többet eszek így, és tényleg  jobban is érzem magam, tudom hogy minőségi tápanyag jut a szervezetembe, valamint imádok kísérletezni! :)

Egyedül a tojás elhagyását tartom kihívásnak, ezért is kísérleteztem folyton, most pl ezzel a sütivel, ami elsőre igazából meglepőn  egész jól sikerült. Persze aki nem ennyire vállalkozó szellemű, annak jelezni fogom, hol tudja "vissza tenni" a hétköznapi alapanyagokat a receptbe. 

Két fontos eleme ennek a receptnek a datolya és az aquafaba.

Datolya

Igyekszek kerülni a cukrot is, és természetes édesítőkkel helyettesíteni. Itt pl datolyát használtam, de nem mindegy milyen datolyát vesztek. Amit általában aszalva a szupermarketekben kapni, nagy zacskóban vagy tálcán, azok kicsik is, csoffadtak is, nincs olyan édes ízük. Igazából nincs addig baj vele, amíg csak azt ismeri az ember, én is évekig ezeket vettem. Aztán felfedeztem a csodás király datolyát, meg hogy árulnak kis dobozkákban friss datolyát is, ami ugyan olyan barna, de puha, húsos szóval tényleg nincs megaszalva. Ha ebben a receptben a sima bolti datolyát használjátok, tegyetek még bele valami édesítőt, különben nem lesz olyan finom (szerintem nem segít rajta ha többet tesztek abból bele, egyszerűen nem olyan édes.)

Király datolyát, friss datolyát ilyen keleti boltokban találtok vagy nagy valószínűséggel  a piacon olyan árusnál, aki kimérve árulja a különböző magokat és aszalt gyümölcsöket.

Aquafaba

Az aquafaba nem más, mint a csicseriborsó főzőleve. Ha ti sem akarjátok értékes óráitokat csicseriborsó főzéssel tölteni, ahogy én, akkor egyszerű ha konzerv/üveges változatban vásároljátok meg. Ezek már főtt csicseriborsók, és a levük egyből használható. Ha száraz borsót főztök, azt a főző lét tudjátok felhasználni. Először én is nagyon meglepődtem, de pillanatok alatt habosra lehet verni, és egy az egyben hasonlít a tojás fehérjére. Ha lenmagpelyhet szórtok bele, olyan zselés/kocsonyás tojás állaga lesz. Szóval a vegánok simán használják ezt pl az ilyen sütemények receptjében a tojás helyett.

Most, hogy mindent megtudtatok jelenlegi konyhai kalandjaimról, jöjjön is a recept. Nem olyan hipp hopp összedobom fajta, de megérte szerintem. 

b128fe5b-4492-4f73-9cb7-98829a5bce30_1.jpg

Hozzávalók (28 cm- es gyümölcs torta formához) :

  • 30 dkg liszt (durum liszt/zab liszt, vagy vegyesen)
  • 20 dkg darált dió
  • 20 dkg finomra reszelt tök
  • 120 ml olaj (kókusz/olíva)
  • 100 ml aquafaba (2 evőkanál helyettesít 1 tojás fehérjét, 3 evőkanál kb 1 tojást. Ebbe a sütibe sok lenne ez a mennyiség szerintem, 2 tojással jók lesztek )
  • 20 db datolya  ( ha nem elég édes, egy csésze édesítő pluszban pl eritrit)
  • 1,5 tsk szódabikarbóna
  • 1 tsk sütőpor
  • 2 tsk tahéj
  • 1 tsk gyömbér
  • 1 csipet só
  • 1 tsk vanília aroma
  • 100 ml tej (növényi, nálam rizs)
  • dió a díszítéshez

Elkészítés

1. Keverjük össze a száraz anyagokat egy edényben: liszt, dió, fűszerek, szódabikarbóna, sütőpor. 

2. keverjük össze a többit, hasonló sorrendben, mintha cukorral, vajjal és tojással dolgoznátok, a következő módon:

  • botmixerrel habosítottam az aquafaban, majd egyesével dobáltam bele a datolyát, amíg össze nem turmixoltam az egészet. Ez is jó is lesz. 
  • Másik edényben elkezdtem kicsit felverni az olajat, ha kókusz olajjal dolgoztok akkor majdnem szilárd állapotban könnyűre lehet felverni mint a vajat. Én most  olíva olajat használtam, pár percig vertem, hogy levegő jusson bele, majd hozzá öntöttem a datolyás mixet és ez lett belőle: 

31827630-9ce8-450d-a9d2-b98eddf08094.jpg

szerintem tényleg hasonlít a tojásos-cukros-vajas kombóra.

3. Keverjük hozzá ezt a száraz alapanyagokhoz és forgassuk bele a reszelt tököt is. Elég sűrű lett a massza, ekkor öntöttem hozzá a növényi tejet. 

f64adcb8-391f-46c1-8631-ad2352dd045f.jpg

4. fontos, hogy lapos tepsiben süssétek, hogy megfelelően átsüljön. 

c41b867b-b471-49c0-96f9-bf56f275af91.jpg

180 fokos sütőben süssétek kb 30 percig, tűpróbáig. Ha beleszúrjátok a tűt, és semmi sem ragad rá, viszont puha a süti, akkor ne féljetek, elkészült. Hagyjátok teljesen kihűlni, akkor lesz szépen szeletelhető. Puha, szaftos süti lesz, kávé mellé tökéletes. Ha gondoljátok, kenjétek meg mézzel vagy lekvárral, ezt már rátok bízom.

Remélem tetszett a recept, főleg így, hogy betekintést nyertetek a vegán konyhába. :)

 

77fd3833-17d7-47c4-a1d0-a4632cfaa3e3.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pudingskitchenstories.blog.hu/api/trackback/id/tr4212940429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása